معرفی وبلاگ
500صفحه500موضوع ..... معارف اسلامي شماره3
صفحه ها
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 7713
تعداد نوشته ها : 6
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
حمید رضا علیخانی

بترتيب نزديكترين راه به خدا – محكمترين ستون ايمان  -        - غذاي روح – خير و آسايش دنيا و آخرت .

در خانه ي دل هر انساني ممكن است كه دو چيز بر تخت پادشاهي نشسته باشند يا اينكه نور خداوند حاكميت مي كند يا اينست كه نفس اماره سلطنت و پادشاهي مي نمايد وقتي حاكم واقعي بر سر جايش نشسته و انسان به فرمان او عمل مي كند و فرشته هاي الهي در مقابل او صف كشيده اند فرشته ها مانند نور الهي روشن و لطيف و مهربانند و وقتي كه انساني كار خوبي از او سر مي زند مثلا به دوستش سلام مي كند و يا به عبادت او مي رود فرشته ها بخاطر اين كار خوب او را تشويق مي كنند ولي اگر كسي بجاي دوست داشتن ديگران كسي را مسخره كند يا سخن زشتي به كسي بگويد نور خداوند به گوشه ي خانه ي دل او مي رود و فرشتهها نيزبدنبال او از آنجا مي روند و بجاي او كسي بر تخت پادشاهي مي شنيد كه در بيرون خانه ي دل شما موقعي كه شما مي خواستيد به دوستتان سلام كنيد به شما گفته بود كه او را مسخره كن و او ناسزا بگو و بخاطر اين كه شما سخن او را گوش كرديد فهميد كه بايد به جاي نور الهي در خانه دل شما حكايت كند سپس بدنبال او شيطانها در مقابلش به صف مي ايستند و شياطين به مانند نفس اماره زشت و تاريك و بد اخلاقند و بلافاصله شروع به فرمان دادن به انسان گناهكار مي نمايند و با هر كار زشتي كه او انجام دهد تشويقش مي كنند اگر انسان گناهكار پس از انجام گناه به صداي نور الهي و فرشته ها كه به گوشه ي خانه ي دل او خزيده اند و مي گويند : اي واي بر تو ، چه كار زشتي ، تو كه اين كاره نبودي ، به حرف نفس اماره و دار و دسته اش گوش نده ، تو تا ديروز اين قدر بي رحم نبودي ، گوش بدهد و از كار زشت خودش دست بردارد يك راه وجود دارد و آن اينست كه نور الهي قبلا به هر انساني دو بال داده كه وقتي شيطانها و نفس اماره دور او را مي گيرند و به كارهاي زشت فرمان مي دهندو تشويق مي كنند و مي گويند: بگو هر حرفي كه مي خواهي بزن تو كه از ديگران كمتر نيستي از همين حالا اگر جوابش را ندادي تو سري خور مي شوي او يكي زد و تودو تا به جايش بزن برو بابا خوشت باشه بيا تا سربه سرش بگذاريم ، به وسيله آن دو بال از ميان آنها پرواز كند و به نزدنور الهي و فرشته ها برود آن وقت شياطين و نفس اماره مي گويند : اي بابا عجب آدمي است اصلا مثل اين كه اهل اين كار نيست اصلا نمي تواند حق خودش را بگيرد دست و پا چولفتي و با ناراحتي و عصبانيت خانه ي دل شما را ترك مي كنند اين دو بال يكي فكر و انديشه است و ديگري اراده و اختيار يعني وقتي انسان با دو جور فرمان و دستوري كه از درون دلش به او داده مي شود روبرو مي شود فكر مي كند و بااراده اي قوي جلوي عصبانيت خودش را مي گيرد و اگر هم به او حرف زشتي زده يا مشتي به او زده باشد او را مي بخشد و تلافي نمي كند . انسانهائي كه هميشه مواظب هستند به حرف و سخن نفس اماره و شياطين بد كار گوش نمي دهند پس از چندسال كه شد فرشته ها براي اين انسان بردبار و با گذشت زنجيري مي آورند تا بوسيله ي آن نفس اماره را دستگير كرده و افساري برگردنش مي اندازند آن وقت هر سخني كه نور الهي و فرشته ها به انسان مي زنند اماره سكوت مي كند .

19 تقوي    ان ملاك امركم الدين و عصمتكم التوقي         دين اساس زندگي ( كارهاي شما ) و تقوي نگهبان شما از گناهان است .  علي ( ع ) بحار ج 34 ص 346    ( فرمانبرداري از گناه ) .

و مانند يك سگ تربيت شده هر جائي كه آنها مي روند بدنبالشان مي رود نشانه ي به بند كشيدن نفس اماره اينست كه به موقع سخن بگوئي و به موقع سكوت كني و هر حرفي را در جاي خودش بزني و خلاصه اين كه زبان چنين فردي در اختيار اوست و هيچ گاه حرف بيهوده و زشت مانند غيبت و ناسزا و تهمت نمي زند و اين به خاطر آنست كه زبان شمشير نفس اماره است و قبل از اين كه شمشير به روح و روان او و ديگران زخم بزند از دست  نفس اماره مي گيرد و او را خلع سلاح مي كند و اسيرش مي نمايد . بر اين اساس وقتي چنين انساني از دنيا مي رود يك جوان زيبا رو به همراه پنج صورت نوراني و لطيف و مهربان در قبر اطراف او را مي گيرند و به او مي گويند نترس ما تو را مواظبت مي كنيم تا آسيبي به تو نرسد علاوه بر اين او را به غرفه اي از غرفه هاي بهشتي مي برندو دريچه اي به داخل قبر او باز مي شود و از داخل آن نسيمي خنك با بوي خوش به جسد او مي وزد تا روزرستاخيز مبعوث گردد . و اما انسان گناهكار وقتي از دنيا مي رود دريچه اي از جهنم بداخل قبر او باز مي گردد و از آن دريچه يك انسان زشت با چهره اي تاريك و بداخلاق به نزد او مي آيدو او را به حفره اي از حفره هاي جهنم مي برد و تا قيامت آتشي سوزان او رادر بر مي گيرد تا اين كه وقتي مبعوث شد باز هم دنبالش مي رود آن وقت اين انسان مي گويد : اي كاش ميان من و تو فاصله اي طولاني بود و ميان ما جدائي مي انداخت تو چه بد هم نشيني هستي . 43 آخر الزمان – روزگاري به مردم مي رسد كه هر كس كه دين دارد به مانند كسي است كه آتش در دست دارد.( ص ) بحار ج 22 ص 454. حففا الدين ثمرة المعرفة و راس الحكمة . علي ( ع )  غرر الحكم شيخ حر عاملي ( حراست و حفظ دين با شناخت دين و بصيرت باطني حاصل مي شود .) كسي از دين حراست و پاسداري مي كند كه نسبت به دين معرفت و شناخت پيدا كرده باشد و در اين راه به بصيرت و آگاهي رسيده باشد . دين و مروت انسان اخلاق اوست . روايت . 1- اهل دوزخو 2- منزلگاه كافر قاصر و – شجره ي زقوم و 4- مالكان و 5- سخنان آنان با بهشتيان و 6- دربها و 7- طبقات و 8- چاه و كوه منازل روح و 9- سوختن و گرماو حرارت و 10- مخاصمه و 11- مخلدين و 12- لباس ها و 13- غل و زنجير و 14- هم نشين ( تجسم اعمال ) بصورت شياطين و 15- نوشيدني و 16 – خوردني و منافخ  17- ( ؟؟؟؟ نگاهها ) و 18 تجسم اعمال و 19 – تنگي و 20- طلب نجات و پناه بردن به خدا و 21- خشم و غذب خدا و 22- بوي تعفن و بد اهل دوزخ 23- صداي دوزخ 24- تشبيه عذابهاي دوزخ با ناگواريهاي دنيا . ادامه ي 28  جهاد – جهنم . ادامه ي 127

در مذمت اهل دوزخ و وصف جهنم : بحار ج 8 ص 244 پيامبر ( ص ) و نوشيدني هاي دوزخيان . طرز برخورد   مالك : نگهبان دوزخ  با اهل آن در حديث باقر ( ع ) و نوشيدني هاي آن آمده . ج 72 ص 260 بحاراز پيامبر ( ص )  علت نوشيدني هاي آن : بخاطر بدگويي و غيبت چيزي از مال دنيا نصيب تو گردد غذائي لقمه اي ازآتش جهنم ( نار ) و نوشيدني از شراب دوزخ ( حميم ) سوزان و لباسي از آتش گداخته ( سرابيل ) مي شود.   لها سبعة ابواب .

اهل دوزخ : بيماراني كه كسي به عيادتشان نمي آيد و مجروحاني كه كسي بر زخمشان مرهمي قرار نمي دهد و اسيراني كه كسي براي آزارشان قدمي بر نمي دارد ، علي ( ع ) . در دنيا لباسهائي از پنبه و كتان در جاي گرم و نرم مي خوابيدند در آنجا لباسهائي از پاره هاي آتش به تن مي كنند و با همسراني زيبا روي دنيوي هم نشين و هم بستر بودند  و امروز با شياطين هم بند و هم سلول خواهند بود و نيز ج 8  بحار ص 306  علي ( ع ) به نقل از نهج البلاغه . در بالاي سر و پائين پايشان سايبان هايي از آتش : سقف طبقات جهنم ( طبقه بالا و طبقه پائين )  زمر / آتش جهنم از شدت حرارت به خداوند شكايت برد خداوند نيز به او اجازه داد در دنيا  دو نفس بكشد يكي در فصل تابستان و ديگري در فصل زمستان  . بنابراين سرما و گرماي دنيا نمونه بسيار كوچكي از عذابهاي دوزخيان را بيان مي كند . ( ص ) ج 8 بحار ص 283 . نوشيدني بسيار داغ بمانند فلز گداخته   كالمهل در سوره ي كهف ، آينه در سوره ي غاشيه . خوراك در سوره ي غاشيه 7-1/ : ضريع : چيزي مثل تيغ و بدبوتر از مردار و از آتش داغ تر و از هر چيز تلخي تلخ تر و مخلوطي از چرك و خون است . بحار ج  ص 169 و ج 8 ص 295 بنقل از پيامبر ( ص ) .


دسته ها :
چهارشنبه 29 9 1391
X