معرفی وبلاگ
500صفحه500موضوع ..... معارف اسلامي شماره3
صفحه ها
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 7718
تعداد نوشته ها : 6
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
حمید رضا علیخانی

خودكشي    حسد    هوسبازي   ادامه بحث 168 .  گ تا ياء   ادامه ي 90     (حبط اعمال 79 ) پشت صفحه .  گناهان صغيره و كبيره . و 68 كبيره 101 كوچكنشمردن 125 مثال گناه و عبادت 65 استغفار  و نيز شماره 120 هوي نفس و  111 مثال طبيب و پشت صفحه 79 حبط اعمال    ، 61 حسابرسي در دنيا 28 دوزخ .

اشد الذنوب عند الله ( سبحانه ) من استحان صاحبه       اعظم الذنوب عند الله ( سبحانه ) من صغر صاحبه    : بزرگترين گناهان اينست كه صاحب آن ، آن را كوچك بشمارد . اكثر مردم گناهكار در قيامت ، كساني هستند كه در دنيا در نزد ديگران مي نشستند و از گناهان خود و ديگران ( خوض در گناه ) كه اتفاق افتاده بود صحبت مي كردند . بنقل از سلمان از پيامبر ( ص ) . كفر – قتل نفس – ربا – خوردن مال يتيم – فرار از جنگ – ياس از رحمت خداوند    غرور از امنيت الهي    اصول كافي   7 مورد گناهان كبيره فرود : زيبائي دنيا او را فريب داده با اين حال به كرم خدا اميدوار است . 120 هوي نفس     در معراج السعاده  مرحوم نراقي . 89 درمان قلب – گناه درد است و داروي آن توبه و بازگشت به خداست و شفاي آن اينست كه ديگران آن گناه را انجام ندهي . علي ( ع ) . گناه نيش عقرب ( زهر عقرب ) است كه بوسيله ي تقوي از انسان دور مي شود . پيامبر ( ص ) .   120و 85 هواي نفس -  حسد دردي است كه تنها با مردن صاحب آن درمان مي شود . كينه مانند وباست . علي ( ع ) . شهوتها دردهاي كشنده اي است و درمان آن اينست كه از آنها دوري كني و درمقابل آلوده شدن به آنها صبر داشته باشي . ( ع ) . لا يجتمعان الحسد و الايمان في قلب المومن . روايت .  تكبردردي است كه انسان را به سوي گناهان ديگر مي كشد . علي ( ع ) . 109 كبر .

34 دروغ – اذيت پدر و مادر – شرك به خداوند – دروغگوئي  از قول علي ( ع ) از گناهان كبيره شمرده شده است .

حسد ايمان را مي خورد همان طوري كه آتش هيزم را مي خورد .  الحسد ياكل الايمان كما تاكل النار الحطب . باقر ( ع ) . 1- كوچك شمردن گناهان صغيره 2- تجاهر يعني آشكار كردن و به زبان آوردن 3- اصرار و پافشاري بر گناه – قضا شدن نمازهاي واج مثل روزه خواري  در ملا عام       غيبت كردن و توبه شكستن هيچ گاه گناهان كوچك را كوچك نشماريدزيرا كه بمرور زمان روي هم جمع مي شوند و به گناهان بزرگ تبديل  مي شوند . ( ص ) 4- خوشحال بودن و خنديدن از انجام گناه و لذت بردن از آن 5- از روي آگاهي و نيز بطور عمد انجام دادن عالمانه و عامرانه    مسخره كردن ديگران  تراشيدن ريش باعث مي گردد تا گناهان صغيره به كبيره تبديل شود . از انجام دادن گناه خوشحال و مسرور نشويد زيرا كه در نزد خداي تعالي اظهار خنده و خوشحالي پس از گناه و از انجام دادن گناه كيفرش بيشتراست ( پيامبر ( ص ) ) سجاد ( ع ) .  انما الخمر و الميسر و الازلام رجس ( ته نشسته ها )    بل ران علي قلوبهم  رين : چرك    مثل املاح معدني كه راه صافي را مي بندند و نمي گذارند آب صاف شود صحنه ي دل آنها بسته است و نمي گذارد حرف خدا در آنها اثر كند . شماره 89 قلب .  از حضرت عيسي ( ع ) نقل شده كه فرموده است : انسل جسدك بالماء و قلبك بالتوبه ( پاكيزه گردان ) .   قيامت 99- پيامبر( ص ) مي فرمايد : در روز قيامت گروهي از امت من به پرواز در مي آيند و صحنه ي محشر را پشت سر مي گذارند و به در بهشت فرود مي آيند ملائكه وقتي آنها را مي بينند از آنها سوال مي كنند : مگر ( شما به پاي ميزانهاي الهي حساب پس نداديد ) اعمال شما را حسابرسي نكردند ؟ آنها در جواب ملائكه مي گويند : نه ما حسابي نداشتيم باز مي پرسند : مگر شما رااز پل صراط عبور نداند و از جهنم عبور نكرديد( را نديدند ) ؟ مي گويند : نه ما صراط و جهنمي نديديم مي پرسند : شما از چه امتي هستيد ؟ مي گويند ما از امت محمد( ص ) هستيم باز مي پرسند : شما را به خدا به ما بگوئيد كه مگر شما دردنيا چه كرده ايد كه به اين آساني از پاي ميزان و حساب الهي عبور كرديد مي گويند : ما بخاطر دو چيز به اين مقام رسيديم اول اينكه : وقتي با خدا راز و نياز مي كرديم از او حيا مي كرديم و ديگر به گرد گناه نمي گشتيم و دوم آنكه : به قسمت خدا راضي و خشنود بوديم ملائكه به آنها مي گويند : چنين مقامي حتما سزاوار و شايسته شماست . 79 تجسم اعمال و نيز 41 رضاء .

لعنت خدا به مرداني كهخودشان را آرايش مي كنند و خودشان را در معرض آدمهاي هوسباز قرار مي دهند . پيامبر ( ص ) . خودكشي به منزله ي قتل نفس و از كبائر است – بطور عمد اگر باشد باعث خلود در جهنم مي شود پيامبر ( ص ) .  ( بايد سعي كرد مقدماتي  را كه باعث رسيدن به نا اميدي و احساس پوچي در زندگي مي شود بر طرف كرد بنابراين اگرمي توانسته آنها را از ميان بردارد ولي سستي كرده مقصر است .) اگر كسي كه خودكشي كرده ايمان داشته به جهنم مي رود ولي بخاطر اينكه بخشيده مي شود هميشه در جهنم نمي ماند . گناهان كوچك را از آن جهت كه كوچك اند نسنجيد بلكه ببينيد فرمان چه كسي را زير پا گذاشته ايد در اين صورت در مي يابيد كه گناهان صغيره هم بزرگ اند.

اگر كسي بخواهد ( فكر كند كه مي تواند ) از راه گناه موفقيتي كسب نمايد ( به موفقيتي دست يابد ) بداند و آگاه باشد كه هرگز به آرزويش نمي رسد . حسين ( ع ) .

از گناهان كبيره 4 تاي آن مربوط به زبانست و آنها عبارتند از : اول : شرك  دوم : شهادت به دروغ    سوم : و چهارم:  

و 2 تاي آنها مربوط به شكم است اول : رباخواري و دوم : خوردن مال يتيم و يكي مربوط به دست است و آن قتل نفس است يكي در ارتباط با پا مي باشد و آن فرار از جنگ است و يكي هم مربوط به همهي اعضاي بدن است و آن رعايت نكردن حق پدر و مادر ست هر كسي كه به يكي از اين 9 گناه تن در دهد هلاك مي گردد . پيامبر ( ص ) .  5 صحابه – ابوذر غفاري از صحابه و ياران پيامبر ( ص ) بود كه تحت تعليم و تربيت تعاليم اسلام قرار داشت و پيامبرهم بخاطر درايت و فهم او به او توجه خاصي داشت به همين خاطر به لقمان دين مبين اسلام مشهور است . از جائي دور شخصي كه دور انديشي و حكمت ابوذر را خبر داشت به او نامه اي نوشت و از او خواست كه به او پند و نصيحتي نمايد ابوذر در جواب او يك جمله كوتاه نوشت كه : « با كسي كه او را از همه بيشتر دوست داري دشمني نكن » وقتي نامه به دست آن فرد رسيد چيزي از اين جمله نفهميد و با خود گفت حتما منظور ابوذر چيزي است كه از ظاهر جمله نمي توان فهميد اگرنه معنا ندارد كه كسي با محبوب خودش دشمني كند بنابراين دوباره براي ابوذر نامه نوشت كه منظور شما از آن كسي كه شما در جواب ذكر كرده ايد كيست ؟ ابوذر در جواب او نوشت : كسي كه تو بيشتر از همه او را دوست داري ، خودت مي باشي و وقتي انسان مرتكب گناهي مي شود ضرر آن گناه فقط به خود انسان برمي گردد بر اين اساس نصيحت ابوذر اين بوده كه گناه نكن زيرا باطن هر گناه به مانند سمي و زهري است كه انسان با دست خودش مي خورد پس با اين كار روح پاك و سالم خودت را بيمار و آلوده نكن .  39 تجسم اعمال .

مبناي كبيره بودن گناهان : 1- در احكام ( قرآن ) الهي و روايات از آنها با عظمت و بزرگي ياد شده 2- خداوند در قرآن به آنها وعده داده   3- در كتابهاي علماء دين ( منابع شرعي ) بزرگتر از گناهان ديگر ازآنها ياد شده است . 4- در روايات معتبر به كبيره  بودن آنها اشاره شده است .  فردي به محضر حسين ( ع ) رسيد و به آن حضرت عرضه داشت من فرد گناهكاري هستم و نمي توانم از گناه چشم پوشي كنم شما به من بگوئيد كه چكار كنم . پيامبربه او فرمود : 1- جايي به گناه دست بزن كه خداوند در آنجا حكومت نكند 2- و تو را نبيند ( در جائي كه خداوند تو را نبيند ) و همچنين اگر 3- مي خواهي از فرامين خداوند سرپيچي كني رزق و روزي او را نخور و نيز اگر توانايي آن را داري كه 4- در موقع مرگ ملك الموت را از خودت  دور كني و 5- وقتي هم مالكان دوزخ مي خواهند در روز قيامت تو را بطرف دوزخ ببرند از دست آنها رهائي پيدا كني ( ايرادي در كار تو نيست . برو  و هر گناهي خواستي بكن . از همه به من بي شباهت تر : انسان بخيل و خودپسند و حسود و كينه توز است . ( ص ) با خوشرويي كينه را درمان كنيد . ميزان الحكمه ج 3 . با هر گناهي لكه سياهي بر آينه قلب انسان پيدا مي شود كه اگر توبه نكند به مرور زمان لكه ها زياد مي شود و تمام قلب را سياه و تاريك مي نمايد .( با اين كه باآب توبه پاك مي شود اما جاي آن لكه مي ماند به اين معني كه نفس انسان آمادگي بيشتر انجام آن گناه را براي ديگر بار دارد .) عبادت 75 -  روايت صادق ( ع ) و باقر ( ع ) ميزان الحكمه روايت 6628  و با هر عمل نيكي لكه ي سفيدي پيدا مي شود كه توفيق عبادت به او مي دهد( ادامه ي حديث ) . گناهاني كه حجاب و پرده را از روي خطاهاي انسان بر مي دارد 1- شرب خمر 2- قمار بازي 3- نشست و برخاست با افراد ناباب 4- پرداختن به عيب هاي ديگران . مسخره كردن ديگران . الهم اغفر لي الذنوب التي تحتك الاصم . علي ( ع ) . بئس الرفيق الحسود . علي ( ع ) . حسود( دائم السقم ) بيمار هميشگي است علي ( ع ) . براي حسود لذتي نيست و براي بخيل راحتي . باقر ( ع ) . آرزوي چيزي كه خداوند بعضي را بر بعض ديگر برتري داده نكنيد .   /                              ( ايجاد حسد              بدگوئي             فسا د اجتماعي ) بلكه از خدا فضل و برتري را درخواست كنيد . عجب دارم از بخيل زيرا كه دنيا به كسي رو نمايد نه انفاق او را ضرر مي رساند و نه بخل مي تواند او را از ضرر و زيان برهاند اگر دنيا به كسي پشت نمايد .( ص ) بخيل از ستمگر بدتر است چرا كه ستمگر ممكن است توبه كند ولي بخيل در مواقع ضروري از بذل مالش براي صدقه مالي  و زكات و كمك به اقوام و مهماني دادن خودداري مي كند . علي ( ع ) . ان تجتنبوا كبائر الاثم ما تنهون عنه نكفر عنكم سيئاتكم .  /     ( هر جا بخشايش گناه در روايت آمده بشرط نداشتن گناهان كبيره است . )    نافرماني و سرژيچي از دستورات خداوند را به اين جهت ذنب ( دم ) گفته اند  كه بدنباله ي هر گناهي اثرات خاصي را در زندگي و بر روي روح و قلب انسان ( بدنبال دارد. ) بوجود مي آيد .


 

---------------------------------------------------

 طنز

 – روزی ابوحنیفه در حضوربهلول ممی گفت : امام صادق می گوید خدا را نمی توان دید او حتما دروغ می گوید بهلول بلافاصله با عصائی که در دستش بود به سر ابوحنیفه کوبید ابوحنیفه آخی گفت و رو به بهلول کرد و گفت ای بهلول چرا با عصا به سرم کوبیدی سرم درد گرفت بهلول گفت کوبه من نشان بده ببینم ابوحنیفه با تعجب به بهلول نگاه کرد و گفت چه حرفهائی می زنی آخر درد را که نمی شود نشان داد بهلول گفت تو دروغ می گوئی چرا که اگر درد آمده بود تو آنرا به من نشان می دادی تا آنرا ببینم ابوحنیفه گفت چگونه بهلول گفت همانطور که فکر کردن و نیروی جاذبه را که باعث می شود همه چیز بطرف زمین کشیده شود و مانند ستونهایی آسمان ها را برافراشته اند نمی توان دید با اینکه همه اینها خودشان مخلوق خداوند هستند پس خداوند را هم که اینها را آفریده نمی توان دید .

دسته ها :
چهارشنبه 29 9 1391
X